Tuesday, April 16, 2024
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GDL legt Schienenverkehr lahm – Notfahrplan gestartet

Kritik von Verkehrsminister Wissing an GDL, Schlichtungsverfahren gefordert

16.46 Uhr: Volker Wissing, der Verkehrsminister, äußerte sich zur Möglichkeit eines Schlichtungsverfahrens zwischen GDL und Deutscher Bahn. Er betonte die Bedeutung, dass die Gewerkschaft Verantwortung übernehme und an den Verhandlungstisch zurückkehre. Falls es zu keiner Einigung käme, sei eine Mediation oder ein Schlichtungsverfahren dringend erforderlich. Er äußerte jedoch Bedenken, dass die Aussichten auf eine Schlichtung derzeit gering seien.

GDL führt den Streik bei der Deutschen Bahn bis einschließlich Montag fort. Der Tarifstreit betrifft die Bezahlung und Arbeitszeiten der Schichtarbeiter. GDL-Chef Claus Weselsky lehnt eine Schlichtung ab.

Wissing forderte einen Dialog zwischen den Streitparteien und kritisierte GDL dafür, dass sie einseitige Forderungen stellt. Er betonte, dass auf diese Weise keine Einigung erzielt werden kann. Weiterhin äußerte er Besorgnis über die Auswirkungen des Streiks auf die Wirtschaft. „Es können Güter nicht transportiert werden, und überall dort, wo sie entstehen, bleiben die Betroffenen auf diesen Kosten sitzen. Das ist ja das Ärgerliche an diesem Streik, dass er auf dem Rücken Dritter ausgetragen wird.“

Keine Toleranz mehr gegenüber der GDL, sagt Verhandlungsexperte zu Bahn-Streik

8.55 Uhr: Die GDL hat mit ihrem nächsten Streik begonnen, der sechs Tage dauern soll. Verhandlungsexperte Schranner äußerte sich entschieden: „Die Toleranz der Bahn gegenüber der GDL sollte nun zu Ende sein.“ Mehr dazu hier.

Zugverkehr in NRW durch Bahnstreik beeinträchtigt

07.40 Uhr: Bei Beginn des sechstägigen Streiks auf der Schiene wurden auch in Nordrhein-Westfalen spürbare Einschränkungen für Reisende und Pendler festgestellt. Laut dem regionalen Info-Portal  (https://www.zuginfo.nrw/) waren insgesamt 41 Regionalbahnen (RE und RB) sowie S-Bahn-Linien betroffen, die von der Lokführergewerkschaft GDL zum Streik aufgerufen wurden und am Mittwochmorgen im Personennahverkehr begannen.

Die Deutsche Bahn hat einen Notfahrplan eingeführt, der stabil läuft, wie ein Bahnsprecher bestätigte. Das Wetter habe die Situation nicht verschärft: Durch den Sturm gab es bisher keine größeren Beeinträchtigungen.

Züge kleinerer Bahnunternehmen wie Nationalexpress, Eurobahn oder RheinRuhrBahn waren nicht bestreikt. Laut zuginfo.nrw fuhren am Mittwochmorgen insgesamt 42 Regionalbahn- und S-Bahn-Linien ohne Einschränkungen – etwa so viele wie die vom Streik betroffenen.

Die Bahn-Konkurrenten wiesen jedoch darauf hin, dass einzelne Züge ausfallen könnten, sollten beispielsweise Stellwerke bestreikt werden. Ein Sprecher der Deutschen Bahn erklärte, dass es möglicherweise punktuelle Arbeitsniederlegungen in Stellwerken gibt, aber bisher keine größeren Auswirkungen.

Der seit November andauernde Tarifstreit führt zum vierten und längsten Arbeitskampf von sechs Tagen. Neben finanziellen Forderungen dreht sich die Auseinandersetzung vor allem um das Thema Wochenarbeitszeit für Schichtarbeiter. Die GDL möchte diese von 38 auf 35 Stunden bei gleichbleibendem Gehalt absenken. Die Bahn hat bisher ein Wahlmodell vorgeschlagen, das von der Gewerkschaft abgelehnt wurde.

offered, which envisages a one-hour reduction without financial loss. Those who decide against it will instead receive a 2.7 percent wage increase. Union leader Claus Weselsky sees no basis for further negotiations in the offer.

Deutsche Bahn asks travelers to check their connections before starting their journey. Tickets for planned trips can be used at a later time.

Train driver strike underway – emergency plan launched as planned

Wednesday, January 24, 7:08 a.m.: With the start of the train driver strike in the Deutsche Bahn passenger traffic, the emergency timetable according to the corporation started as planned early Wednesday morning. “Throughout long-distance and regional traffic, there will be massive disruptions due to the GDL strike until Monday,” the railway company said. The emergency timetable offers a greatly reduced but reliable range of services. The railway advises passengers to reserve a seat early in long-distance travel.

In freight transport, the GDL union strike has been ongoing since Tuesday evening. There are also significant restrictions here. “Even the European freight traffic via the Alps, Poland or to Scandinavia as well as the seaports in the Netherlands or Belgium are affected,” the railway announced in the evening. Even before the strike, there was a significant decrease in volumes because many customers had canceled transports.

Large restrictions expected due to renewed strike at the railway

Tuesday, January 23, 2:09 p.m.: The announced six-day strike by the locomotive engineers’ union GDL is expected to cause significant restrictions in rail traffic in Rhineland-Palatinate and Saarland. Strong impairments are expected in long-distance, regional, and S-Bahn traffic as per the Deutsche Bahn. However, trams and buses in public transport are expected to operate as usual.

Only a very limited train service is expected with the railway’s emergency timetable. There are cancellations on many S-Bahn and regional train lines, while other trains run only every two hours. Major restrictions are also expected on long-distance trains. During previous GDL strikes, around 80 percent of long-distance trains were canceled. According to the railway, there may be short-term cancellations. It advises travelers to check their specific connection before starting their journey.

Trains of other railway companies such as Vlexx or Trans Regio, which operate the Mittelrheinbahn (RB 26) between Cologne and Mainz via Koblenz, are not directly affected by the strike. Vlexx operates, among other lines, routes from Frankfurt via Rhineland-Palatinate to Saarbrücken, as well as lines in the Palatinate and along the Middle Rhine. The Saarbahn also expects not to be affected by the strike. However, if signalmen in signal boxes were to stop working, there could also be strike effects there.

The GDL locomotive engineers’ union plans to paralyze large parts of passenger rail traffic by strike for almost six days from Wednesday, 2:00 a.m. Freight traffic should already begin the strike on Tuesday evening.

Six days of railway collapse are looming – this is how you prepare for it

Weselsky: Our strikes are lawful and proportionate

12:54 p.m.: The chief of the locomotive engineers unionGDL’s leader, Claus Weselsky, defended the six-day strike at Deutsche Bahn starting this Wednesday. Weselsky stated in Berlin on Monday that the employers had not met the union with their latest proposal. “We can read. We know what is written there. And it is not a basis for negotiations to start negotiations with the DB.”

Regarding a possible new attempt by Deutsche Bahn to judicially stop the announced labor action, the GDL chief expressed confidence. In the previous strike about a week and a half ago, the railway failed in two instances with such an attempt. “We were not stopped because our strikes are lawful, proportionate, and permissible,” Weselsky said. Whether the railway will go to court again was initially unclear on Monday.

Lokführer bestreiken Bahn sechs Tage lang – Wieder Notfahrplan

10.28 am: The train drivers’ union GDL is increasing pressure in the wage dispute with Deutsche Bahn by announcing a approximately six-day rail strike from Wednesday morning to Monday evening in passenger traffic, it was announced early Monday morning. The state-owned corporation expects significant restrictions in long-distance, regional, and freight traffic once again. It again announced an emergency timetable with a greatly reduced offer.

As before, longer trains with more seats will be used “to be able to transport as many people to their destinations as possible,” it said. Passengers can once again use their tickets booked for the strike period at a later date. The railway has lifted the train obligation. Travels can once again be brought forward this time.

Lokführergewerkschaft GDL ruft zum nächsten Streik bei der Bahn auf

Monday, January 22, 05:11 am: The train drivers’ union GDL has called on Deutsche Bahn employees to the next strike. This will begin in passenger traffic on early Wednesday morning at 2:00 am and will last until 6:00 pm next Monday, the union announced on Monday night. GDL members at the DB Cargo, responsible for freight traffic, are already called to strike from Tuesday 6:00 pm. Another difficult few days with foreseeable thousands of train cancellations are ahead for commuters.

Just on Friday, Deutsche Bahn presented a new wage offer to bring GDL back to the negotiating table. This includes an option for an hour less working time for train drivers and conductors starting from January 1, 2026. However, this apparently was not enough for new negotiations. “With the third and supposedly improved offer, Deutsche Bahn AG once again showed that it doggedly continues its previous refusal and confrontation course – no trace of willingness to reach an agreement,” the GDL statement said.

On Monday morning, the railway defended its offer to GDL. “The DB is banking on compromises, the GDL is massively exacerbating the conflict,” a spokesperson stated. Those who do not even come to the negotiating table with a new offer are acting absolutely irresponsibly.

The now announced labor action would be the fourth in the ongoing wage dispute. Before the turn of the year, GDL paralyzed large parts of passenger traffic with two warning strikes, followed by a three-day strike in January with a similar effect. DB’s Head of Personnel, Martin Seiler, criticized on Friday that the GDL did not use strikes as a last resort, but as a means of self-expression.

The offer presented by the railway on Friday foresees a 4.8% increase in pay for employees starting from August and a further 5% increase from April 2025. In addition, the payment of the inflation compensation premium is included in the offer.gleich nach einem zu erwartenden Tarifabkommen angedacht. Die Dauer soll laut dem DB-Vorschlag 32 Monate betragen.

Den Lokführern und Zugbegleitern bietet die Bahn zusätzlich die Möglichkeit, ab dem 1. Januar 2026 die Arbeitsstunden bei gleicher Bezahlung von 38 auf 37 zu verringern. Diejenigen, die sich gegen die Kürzung entscheiden, erhalten gemäß dem Vorschlag stattdessen eine Erhöhung von 2,7 Prozent. Insgesamt würden die Arbeitnehmer, die bei der aktuellen Arbeitsstunden bleiben, mit dem Vorschlag brutto 13 Prozent mehr Gehalt erhalten als jetzt. Die GDL fordert 555 Euro mehr pro Monat sowie einen Inflationsausgleichszuschlag bei einer Laufzeit von 12 Monaten.

Den öffentlichen Aussagen zufolge ist es der Gewerkschaft jedoch viel wichtiger, die Arbeitsstunden für Schichtarbeiter von 38 auf 35 pro Woche bei voller Lohnkompensation zu reduzieren. Die Bahn hält diese Forderung in diesem Umfang für nicht erfüllbar, auch weil dadurch zu viel neues Personal benötigt würde. Es gibt bereits jetzt einen Fachkräftemangel bei Lokführern und auch in anderen Berufen der Bahn.

Der Tarifkonflikt zwischen der Bahn und der GDL dauert seit Anfang November an. Die GDL erklärte die Verhandlungen bereits nach der zweiten Verhandlungsrunde für gescheitert. Seit dem 24. November fanden daher keine weiteren Verhandlungen statt. Nach einer Befragung unter den GDL-Mitgliedern sind auch unbefristete Streiks möglich.

Weitere Informationen zu den Warnstreiks finden Sie auf den nächsten Seiten hier.

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