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Saturday, July 27, 2024
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HomeGebrauchtwagenUmwstrittener Gesetzesentwurf: Befürwortet die EU die obligatorische Übertragung des Autobesitzes? Fachleute demonstrieren,...

Umwstrittener Gesetzesentwurf: Befürwortet die EU die obligatorische Übertragung des Autobesitzes? Fachleute demonstrieren, was tatsächlich im Spiel ist.

Umstrittene Gesetzesentwurf: Befürwortet die EU die obligatorische Übertragung des Autobesitzes? Fachleute demonstrieren, was tatsächlich im Spiel ist.

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    In der Pflanze steckt keine Gentechnik

    Aber keine Sorge:
    Gentechnish verändert

    sind die

Es wird behauptet, dass die EU möglicherweise planen, Oldtimer und gebrauchte Autos zu verschrotten und somit die Besitzer faktisch zu enteignen. Ist das wahr? Die Antwort ist nicht einfach zu geben. Zumindest können Besitzer von Oldtimern jedoch beruhigt sein.

Vor kurzem geriet die deutsche Oldtimer-Community in Aufruhr. Es verbreiteten sich Berichte, dass die EU eine Richtlinie plant, nach der Autofahrer dazu gezwungen werden könnten, ihre Autos zu verschrotten. Schnell wurden erste YouTube-Videos gedrehtarticle geschrieben, das eine Enteignung der Autobesitzer in Aussicht stellte. FOCUS online untersucht, ob und was an dieser Befürchtung dran sein könnte.

Altauto-Verordnung: Kein Zusammenhang mit Enteignung

Zunächst ist es wichtig, den Inhalt des Vorschlags der Europäischen Kommission für eine „Verordnung des Europäischen Parlamentes und des Rates“ vom 13.07.2023 zu analysieren. Es ist entscheidend zu betonen, dass es sich hierbei um einen „Vorschlag“ handelt. Das bedeutet, dass die Inhalte keineswegs feststehen, sondern noch im Parlament und dem Rat diskutiert und mit den Mitgliedstaaten abgestimmt werden müssen. Wie bereits bei der neuen Führerschein-Verordnung zu sehen war, wurden längst nicht alle Verschärfungen, die von Grünen-Politikern auf EU-Ebene gefordert wurden, letztendlich umgesetzt.  

Der primäre Fokus bei der zu ändernden Altauto-Verordnung liegt bereits im ersten Satz: „ Der europäische Grüne Deal ist die Wachstumsstrategie der EU zur Schaffung einer klimaneutralen und sauberen Kreislaufwirtschaft bis 2050, mit der das Ressourcenmanagement optimiert und die Umweltverschmutzung minimiert wird “.  

Bei etwa sechs Millionen Fahrzeugen, die jedes Jahr im Gebiet der EU das Ende ihres Lebenszyklus erreichen, strebt Brüssel in erster Linie danach, die Klimaziele zu erreichen, die die EU ihren Bürgern auferlegt hat. Außerdem soll ein verstärktes Recycling von Materialien erfolgen, um einerseits die Emissionen bei der Neuproduktion zu reduzieren und andererseits weniger abhängig von ausländischen Rohstofflieferungen zu sein.

„Kreislaufwirtschaft“ beabsichtigt eine umfassende Wiederverwertung alter Teile

Es ist keine Rede von Enteignung, die mit einer zwangsweisen Verschrottung einhergeht. Das betont auch der CDU-Bundestagsabgeordnete Carsten Müller, der Mitglied des „Arbeitskreises Automobiles Kulturgut“ im Bundestag ist. Müller betont: „Die Verfasser des Verordnungsentwurfs haben bewusst Oldtimer aus dem Anwendungsbereich ausgeschlossen, indem sie historische Fahrzeuge im Kapitel 1, Artikel 2, Nr. 2d explizit von den Regelungen ausgenommen haben“. Die Behauptungen, dass Oldtimer der Zwangsverschrottung drohten, die im Internet kursieren, sind „Fake News“. 

Zumindest Oldtimer-Besitzer brauchen sich also keine Sorgen zu machen. Entsprechend sollen die geplanten Regeln zunächst für Pkw gelten und dann sukzessive für Busse, Lastwagen und Motorräder. Ein EU-Sprecher betont ebenfalls gegenüber der deutschen Presseagentur (dpa): „Das hat nichts mit ‘die EU ordnet die Entsorgung von historischen Fahrzeugen an’“. Fahrzeuge von historischem Interesse sind explizit von den Vorschlägen ausgenommen. 

Ein Fahrzeug gilt als historisches Fahrzeug (Oldtimer), wenn es mindestens 30 Jahre alt ist. Allerdings ist das begehrte H-Kennzeichen, das diesen Status garantiert, auch an bestimmte Bedingungen wie den Zustand und die Originalität des Wagens gebunden.

 

Oldtimer sollen Bestandsschutz haben

Des Weiteren dürfen Oldtimer nicht mehr in dieser Form produziert werden, müssen größtenteils dem Originalzustand entsprechen und gut erhalten sein. Nicht jedes alte Auto erhält automatisch den Status als Oldtimer. Es kommt durchaus vor, dass Fahrzeuge, die einen Totalschaden erlitten haben, zusammengeflickt und ins Ausland verkauft werden, um die Vorschriften zur umweltverträglichen Entsorgung von Altfahrzeugen zu umgehen. Die Einhaltung dieser Vorschriften verursacht Kosten. 

Second-hand vehicles, essentially only worthless, still a few bucks. Therefore, the EU intends to precisely specify when a car is worthless and hence unsellable and thus needs to be properly disposed of.

Advance the “propulsion transition” with significantly more pressure and bans

And here one must be attentive, especially against the backdrop that the EU is known to be abolishing the combustion engine and only wants to have electric cars on the streets – with the ban on the registration of all combustion engines from 2035 as the largest step for the time being. Meaning: There are indeed efforts in the EU, especially from green politicians and associated NGOs such as the German Environmental Aid (DUH), to advance the so-called “propulsion transition” with significantly more pressure and bans than is already happening.

The best example is the diesel driving bans enforced by the DUH – whose effect was so dubious that many cities have already abolished them, but which have led to a significant loss in value of millions of diesel cars.

The “Havana Effect” catches up with Germany’s auto giants

  

Second-hand vehicle drivers should closely follow EU discussion

Therefore, it can by no means hurt to follow the increasingly gushing reforms from Brussels with a certain skepticism. Because once guidelines are set and implemented into national law, criticism comes too late. The CDU deputy Müller also sees discussion needs in the planned rules: “The definition of historic vehicles is still too narrowly defined in the draft regulation. Regulations on spare parts or containing bureaucratic hurdles also need to be revised,” says Müller.

First of all, many of the criteria by which a used car is defined as a scrap car are obvious and have already applied. For example, if the “vehicle has been disassembled into its component parts or salvaged”. Or to such an extent burned that the engine compartment or passenger compartment is destroyed. Such damages, which are listed in the annex of the proposed regulations, are quite clear.

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When does a second-hand vehicle need to be scrapped?

It becomes more interesting with the point “it has been welded shut or sealed with insulating foam”, which allows for more room for interpretation. In part B of the annex, the EU commissioners have put down a “provisional criteria catalog for end-of-life vehicles”, in which “additional factors are used to determine whether a used vehicle is an end-of-life vehicle.”

The point c is intriguing: “it has not been subject to national technical inspection for more than two years since it was last required”. That means, as soon as the MOT has expired, it can get tight for the vintage car owner, but also for the second-hand vehicle owner.

Proceed as efficiently as possible in recycling

From the above-quoted passages, it becomes clear that the proposals are primarily about the recovery of important raw materials. After all, Europe wants to become as independent as possible from raw material imports from abroad. In order to proceed as efficiently as possible in recycling, this part should already be taken into account in the construction of the car, by the manufacturer providing precise instructions for dismantling the car and how individual parts can be replaced.

It’s quite possible that this would also facilitate repairs and the procurement of spare parts. In this way, many drivers could even benefit from the regulations.Despite just witnessing a rather consumer-friendly reform regarding Genuine-Equivalent Parts.

Methods for enhancing automobile recycling

The European Commission has proposed several measures to promote the implementation of the so-called “circular economy”, including:

  • “Circular Design”: design and manufacture oriented towards circular economy;
  • “Recycled content”: increasing the recycled content in new vehicles;
  • “Higher collection rate”: increasing the collection rate for end-of-life vehicles in the EU and improving the quality of exported used vehicles;
  • “Extended producer responsibility”: creating incentives to increase the collection rates for end-of-life vehicles and to improve waste treatment through an extended producer responsibility regime;
  • “Application to more vehicles”: extending the scope of the legislation to include additional vehicle categories.

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Conclusion

The discussions surrounding the new end-of-life vehicle regulation have been intense – and a definitive verdict cannot yet be reached, as the legislative process is still undergoing the voting process. Nonetheless, the following can be asserted at present:

  • The claim that the EU is planning for “mandatory scrappage” cannot be supported by the current proposals.
  • The proposed reform explicitly exempts vintage cars , as the EU Commission also acknowledges the historical significance of these vehicles. However, this is subject to the same conditions as those under the current legal framework for a vehicle to officially attain classic status.
  • It is conceivable that the continual introduction of new regulations may make it more difficult for owners of used cars to keep their vehicles running through repairs, as they may be designated as “unrepairable” or environmentally harmful. Owners, as well as dealers and workshops, should closely monitor the ongoing legislative process in this regard.

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